mandag 3. mars 2008

This is gr8 style

Fikk jo endelig sett "This is England" i helgen. Ble ikke skuffet. Foruten en knallbra historie var det også en super stilstudie av en subkultur som jeg ikke har hatt så altfor mye kjennskap til.

Skinheads er et begrep som ofte linkes til nyhetsinnslag om nynazistiske grupperinger, men jeg forstår at der ligger mer bak som har mer med musikk, mote og populærkultur enn politikk å gjøre. I denne filmen ser en klart linken til mod-kulturen, med all den digge estetikken som hører til.

Gjengen i denne filmen hadde en upåklagelig look, og når jeg så jentene kom jeg straks til å tenke på denne bloggposten fra Homopopaganda (luvs it!) om Chelsea girls og hårklippen som refereres til som "feather cut". En av linkene i den posten fører til Skinbyrd Magazine, hvor du også kan laste ned en finfin miksteip med finfin musikk.

Tror ikke selv at jeg har baller til å sporte en feather cut, men det ser jo unektelig bra ut. Jeg får driste meg til en piké fra Fred Perry.

I finally saw "This is England" yesterday and besides being a great story it´s also a great source to study the skinhead/mod/chelseagirl-look.

Homopopaganda also blogged about their style a while ago, and while I think I´ll skip getting a feather cut I might get my hands on some Fred Perry and Ben Sherman-shirts. Stealing that style, yeah...


From the movie:



1 kommentar:

Unknown sa...

Sjekk denne boka hvis du er interessert i mer http://www.amazon.com/Spirit-69-Skinhead-George-Marshall/dp/1898927103/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1204741603&sr=1-1

Ikke lett å finne. Jeg leste den ved biblioteket i Stavanger