onsdag 30. januar 2008

Gamle sanger om igjen

Da jeg var enda yngre enn jeg er i dag hørte jeg mye på Rage Against The Machine. Med ujevne mellomrom lytter jeg til de fire albumene som gliser til meg fra platehylla, men med mer jevne mellomrom setter jeg på "Killing in the name of". Når en aldri blir lei en låt, da må det vel få betegnelsen "favoritt" eller? Jeg danser like godt til den nå som jeg har gjort på juniordiskoteker i ymse gymsaler og veldig ymse hjemme-alene-fester hjemme i Ålesund. En finfin låt.

Og finfine låter blir ofte gjenstand/offer for remikser. Denne er vel gjenkjennelig for de fleste kløbbkids, den gir meg i alle fall gode vibber om en av de beste kveldene jeg har hatt i Bergen; The Fix (se, artikkelen er skrevet av min navnesøster og slektning Anette Basso!). Og sjølvaste Sebastian sjøl var jo der da, og dro i gang sin versjon av gromlåten. Det var noen digge minutter.

I dag kom jeg over enda en variant. Islandske FM Belfast skal spille under ByLarm i Oslo om noen uker, og jeg skulle gjerne vært der og gruvet litt til deres versjon, som de har kalt "Lotus". Og mens du først er inne på MySpacen deres kan du godt låne et øre til resten av låtene, også den særs sløye versjonen av "Pump up the jam". Trivelige saker.

Men her er den altså, originalen. De gamle er nå engang eldst. Funker fint til drikking, dansing, vasking, trening...yupp.

I was a huge Rage Against The Machine-fan when I was younger. And you know, I have never really grown tired of "Killing in the name of". And it sounds like (literally) these two havent´t either; give both Sebastian and FM Belfast a listen. Icelandic act FM Belfast has named their version "Lotus", a very, errh, floral and peaceful name for a more laidback version. But hey, you can´t really beat the original can you...it´s a particularly good soundtrack for doing boring stuff such as dish-washing or vacuuming.

Ingen kommentarer: