onsdag 19. september 2007

Fra Harajuku til Helsinki

To av mine old-time favorittsider hva streetstyle angår er finske Hel-Looks og japanske Style Arena. Og noe av det som fascinerer meg veldig er hvordan enkelte grupper av finske teens har adoptert den karakteristiske gothic-lolita-looken som særlig Harajuku-distriktet i Tokyo har vært og fremdeles er kjent for.

Hva er linken mellom Harajuku og Helsinki? Hvorfor har jeg ikke sett noe til disse Lolitapikene i noen andre skandinaviske moteblogger? Hva er det som gjør finnene så åpne for inntrykk og eksperimentering?

Forøvrig finnes der flere bøker om japanske gatemote generelt og gothic-lolitas spesielt der ute på markedet for den som er interessert i sånt. For min del er ikke bekledningen et eksempel til etterfølgelse, men jeg beundrer kreativiteten og den gleden ved bekledning disse menneskene utstråler. Fashion skal være fun!

Ingen kommentarer: