Alexander McQueen er en artig skrue, en enfant terrible for å bruke et litt mer fasjonabelt uttrykk.
For sin s/s 2001 visning hadde han en real godbit av en visning på lager for sitt publikum. Catwalken av gjort om til en stor rektangulær boks laget av speilglass, hvor modellene som gikk inni ikke kunne se ut, bare se seg selv. Visningen var med overlegg forsinket, slik at publikum, bestående av de som jobber med å diktere hvordan andre skal se ut, ble sittende og stirre inn i sine egne speilbilder. Når visningen begynte var så publikum vitne til en slags peepshow-aktig opptreden, hvor de kunne betrakte modellene uten å selv bli sett.
Lars Svendsen har i sin bok "Mote. Et filosofisk essay" trukket denne visningen frem som et eksempel på hvordan moten kan nærme seg kunstens uttrykksmåter, og kaller det "en interessant refleksjon over objektivering i moten". Martin Margiela og Hussein Chalayan er to andre som også har eksperimentert både med visningen som utttrykksform og ikke minst med klærne i seg selv.
Så har vi det berømte hologrammet av Kate Moss fra f/w 2006...
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
OMG, DU ER SÅ FLINK PÅ SÅNNE ORDSPILLLL BASS! En avis burde hyre deg som 'overskrift produsent'.
Når du får anledningen synes jeg du skal bruke allitterasjonen 'Kul kultur' igjen. Udødeliiig!!!
Steik, no blei e gla!
Så krever det også en viss forfinet populærkulturell kapital for å forstå alle mine språklige krumspring...(det var et kompliment til deg Fozz)
:p
Legg inn en kommentar