lørdag 10. november 2007

Power Spice

Sisters of Mercy er egentlig et band jeg aldri har hatt noe forhold til. Men så ble jeg sittende foran youtuben da vettu. Og etter litt wiki-action er jeg så smått fascinert.

Goth-image (dog ikke selvutnevnt), synthlyd, herskesyk frontfigur, indre stridigheter, influenser fra britisk postpunk; joda, alt ligger til rette for at min interesse er fanget. Men jeg har aller mest hengt meg opp i Patricia Morrison, den kvinnelige bassgitaristen som fungerte mest som visuelt blikkfang i videoene. Senere har hun også spilt/spiller i The damned. Svært, tupert, ravnsvart hår, heavy 80/90-talls-makeup, svartlakkerte, spisse negler - that´s´my girl! Her ser du henne i låten "Dominion". Litt veldig LOL, men jeg liker det.



Hun fremstår for meg som et av mange eksempler på Power-Kvinnen fra det tidlige 90-tall, med røtter i 80-tallet. Blek og matt hud, med burgunderrød leppestift, bredskuldret powersuit, litt lakk og lær; jeg erindrer at jeg synes det var veldig pent når jeg var liten jente. Derfor liker jeg også å se musikkvideoer fra (hovedsakelig europeiske?) artister fra denne perioden, hvorav samme type dame også dukker opp i flere av Depeche Modes videos, som her, i fantastiske "Strangelove" (se også andre godbiter fra Anton Corbijns regissørhånd fra samme periode, ca. "Music for the Masses" og "Violator"). Dog litt mer lettkledd, men uten å fungere som lettvint, objektifisert offer for "det manliga blick". Nemlig.

Ingen kommentarer: