mandag 26. november 2007

Romance in a rad way

(Tog du an?)

BBC er ram på filmatiseringer av litterære klassikere. Særlig har jeg en forkjærlighet for alt som betegnes som "romantiske kostymedrama", dååån! I kveld så jeg andre del av "Jane Eyre", opprinnelig ført i pennen av Charlotte Brontë (søsteren Emily skrev forøvrig "Wuthering Heights") og jeg gleder meg allerede til neste mandag.



Overraskelsene er ikke så mange når en har lest bøkene, slik tilfellet også var med den filmatiseringen av "Pride and Prejudice", men jeg lever meg like fullt inn i fortellingene. Om jenter som møter rike og i utgangspunktet uoppnåelige og tilsyntelatende usympatiske herrer, om den trøblete veien, ofte skildret med veldig humor, før de får hverandre. Sukk! Hvor er min Darcy? Eller Rochester? Gi meg passion på tvers av klasseforskjeller og majestetiske slott og rideturer i flagrende kjoler! Amerikanske romcoms go home, Britannia rules the NRK-airwaves mandagskveldene!

(Etter "Jane Eyre" så jeg ukas sjokkdok på TvNorge, "Jomfruskolen". En helt annen og mye mindre flatterende side ved britisk tv...)

Ingen kommentarer: